torsdag 16. desember 2010

TA VARE PÅ YNDLINGSOPPSKRIFTENE!

Ble ikke handling på meg idag!
Først så skinte solen og snøen dalet stille ned - SÅ ble allt grått og det føg vannrett inn....
-
Da jeg kun hadde syklen å se frem til, og en stri tur opp en snødækket bakke med den lastet til bristepunktet, så ga jeg opp... rett og slett :-)
(Vente til imorgen, hvisket min indre røst....)

Istedet har jeg ordnet opp i mine yndlingsoppskrifter.
I en koselig blank bok fra Gavebutikken, har jeg begynnt å føre litt justits :-)

Ellers har oppskriftene ligget på løse ark, eller vært fra mange forskjellige bøker.
Og ikke altid, at jeg ku finne den rette, når det gjaldt....
-
Til jul finner jeg altid mormors gamle bakehefter frem....
Det er sånne veldig gamle noen, som hun altid brukte.
Tror man fikk dem utlevert på butikken... I Brugsen....

I oppskriftene står det angitt selve merkenavnet på varene...
F.eks. skal man bruke Safir mel og Tre Kroner margarine... :-)
-
Jeg syns det er veldig koselig, med sånne gamle arvestykker.... men for at jeg ikke skal komme til å miste oppskriften på Sprøde Klejner, så har den også blitt skrevet inn i den nye bok :-)


I år tenkte jeg, at jeg sku realisere en drøm!
Å nå å sy meg en jule/nyttårs-kjole....
Så igår sydde jeg de første sting mot dette målet:



Dette er hva jeg nådde igår kveld frem til midnatt - da måtte jeg innse, at jeg jo ikke ble ferdig med den, og likesågodt ku gå i seng....

Stoffet har ligget flere år og ventet på det rette mønster og den rette inspirasjon.

Og nå sku det altså være!


Må ha en rundere utskjæring - gjøre den litt kortere, tror jeg....

Gleder meg til den er ferdig og jeg kan få den på!

Ha en koselig fredag og helg, allesammen!

Klem

fra

4 kommentarer:

Grip dagen sa...

Jeg valgte også å bli hjemme idag. Det stod en nedsnødd bil i tunet, og tanken om å spa den frem og skrape den for snø, fristet ikke.

Hadde istedet noen koselige timer på syrommet. Sydde nytt bakeforkle til Mathilde.
Da ho kom hjem tok ho det ibruk. Vi bakte pepperkaker og kakemenn.
Mmmm...

Lykke til videre med den flotte nyttårskjolen! Den blir nok lekker!

Klem Marit

Prinsesse Elin sa...

Hei på deg. Er oppe allerede å sitter her å nyter vårt skjeve juletre. Lysene og pynten er fin, men treet er skjevt og rart. Men jeg liker litt rare og skjeve ting så det passer perfekt! he he
Nå er alt under kontroll her hjemme. Jeg har kun å handle inn mat, så kan bare julen ringes inn. Herlig. Da er det bena på bordet snop i skålen, en god julefilm på tv. Da er det jul:)
Ha en fin fin søndag. ... jeg kjenner at det hadde vært supert å konsumert kaffe sammen med deg....snart:D

Janne i Fagerlia sa...

En slik unik oppskriftsbok blir koselig å ta fram år for år. Og gamle arvede oppskrifter er vel kanskje den største arv vi kan få. Slik fører vi tradisjonene direkte videre uten å modernisere eller fikse på ting.

Artig at du fikk tak i engleboken. Lurt å scanne dem. Scanneren min funker ikke lenger, så jeg ble nødt til å bruke de som stod i boken. Men det skar meg litt i hjertet å ta dem ut.....

Du blir vakker til julefesten med
en slik "kreasjon". Riktig god jul i nykjolen!

Anneli sa...

Åhh.. for en hærlig, kreativ dame du er Helle :) Fant link til deg hos Marit "grip dagen".

Jeg syns også det er viktig å ta vare på favorittoppskriftene fra "fjærn og nær", og har akkurat startet på et lite hefte til min datter.
Håper du får en fortsatt fin jul sammen med dine kjære :)
Klem fra Anneli <3